Gør bogen levende | Læsehjørner.

18.11.20
I de 3 SFO’er, der deltager i læselystprojektet, er børnene idémagere på indretningen af deres nye læsehjørner.

Kreativ idéproces

Der var fuld gang i farvekridt, stofstykker, papkasser og sjippetove da en af de voksne i SFO’en kiggede ind i værkstedet, hvor 10 børn var ved at skabe deres drøm af et læsehjørne i en mindre model.

I alle 3 SFO’er har børnene været meget optagede og har arbejdet intenst og kreativt med at udvikle et læsehjørne fra idé til model. 
”Det har været vigtigt for os at inddrage børnene, så det er deres idéer der bliver udgangspunktet for det det læsehjørne der skal skabes. Vi har derfor designet en idé-udviklings-proces med afsæt i tanker fra Design thinking for at inddrage børnene i idéfasen” forklarer projektleder Ane Katrine Eiming.

I alle 3 SFO’er har grupper af børn været med til først en brainstorm over hvor de synes det er bedst at læse.
Derefter skulle de 2 og 2 tegne deres bedste læsehjørne. Da der ikke kan laves 10 forskellige læsehjørner, skulle børnene være med til at stemme om hvilke tegninger der indeholdt de bedste idéer.

Da der på bedste demokratiske vis var blevet udvalgt 1-2 tegninger og snakket om hvordan de bedste elementer kunne forenes, gik de i gang med at bygge modeller af det nye læsehjørne. 
Der var rigtig mange gode forslag og det var tydeligt at børnene havde klare idéer om hvad der skulle til for at gøre et læsehjørne rigtig hyggeligt. 
 

I Allingåbro SFO var der eksempelvis enighed om at en diskokugle til at kaste et flot mønstre på loftet og væggene vil være et hit.

I de to SFO’er i Grenaa var der også ønsker om noget på væggene, i Søren Kanne-skolen, SFO -Østre ville mange gerne have billeder og kunst på væggene og bløde stole at sidde i, hvor der på Søren Kanne-skolen, SFO Vestre var stort ønske om at lyskæder skulle være med til at skabe en hyggelig stemning.

I læsehjørnet skal der naturligvis også være plads til bøgerne og her havde børnene nogle innovative og sjove idéer til hvordan de kunne opbevares.
Nogle børn forestillede sig møbler hvor bogopbevaring var integreret og et barn foreslog en stor rund bogreol, man kunne gå ind i.
 

Læsehjørner med ejerskab

Med afsæt i børnenes flotte modeller og tegninger af deres ønsker, fortsætter arbejdet med at få det til blive til virkelighed.

Når de nye læsehjørner står klar og bøgerne er flyttet ind, bliver det børnenes tur til at indtage rummene og forhåbentlig blive de et sted hvor alle børn i SFO’en vil gå hen for at fordybe sig og blive inspireret til at læse og kigge i bøger. 

Et læsehjørne i hver SFO er en del af projektet støttet af Slots- og kulturstyrelsen. Projektmidlerne skal bruges dels til indkøb af bøger, til etablering af et læsehjørne og til læseaktiviteter for SFO-børnene.

Ved at inddrage børnene i processen med indretning af deres nye læsehjørner er målet at vi både rammer en stemning og indretning, som taler til børnene og opfylder deres behov, men også at de får et stærkt ejerskab til læsehjørnerne.

”Selvom vi ikke praktisk kan få alle børnenes ønsker med i de færdige læsehjørner, er det alligevel vigtigt at de færdige rum er baseret på deres modeller, det er jo børnene der skal bruge rummene og det er vigtigt at de kan genkende de idéer de er kommet med” siger Anja Tvilling fra Søren Kanne-skolen, SFO-Vestre.