Man bliver aldrig færdig med Corto Maltese

Èn af tegneserieverdenens mest fascinerende karakterer fylder rundt

Kaptajn Corto Maltese møder vi første gang i 1914 flydende på en tømmerflåde midt i Stillehavet. Han er offer for et mytteri og hans egen besætning har efterladt ham på havet for at dø. Heldigvis bliver han samlet op af sin gamle ven (eller fjende?) piraten Rasputin. Herefter rodes Corto ind i et hæsblæsende eventyr, som bl.a. omhandler et kidnappet engelsk søskendepar, tyske soldater, hemmelige øer, og en mystisk munk. 
Det er kort fortalt handlingen i italieneren Hugo Pratts (1927-1995) tegneserie ’Balladen om det fordømte hav’, som kan fejre sin 50-års fødselsdag i år. Historien blev den første af mange med sømanden og lykkeridderen Corto Maltese i hovedrollen og det stod hurtigt klart at der var tale om en moderne klassiker, som både i sit visuelle udtryk og fortællestil var helt unik. 

Pratts maltesiske sømand har en fantastisk evne til at befinde sig midt i det tyvende århundredes historiske brændpunkter: fra Somalien, hvor han rodes ind i opstanden mod den britiske kolonimagt under ’den gale mullah’ Mohammad Abdullah Hassan (’Afrikas Horn’), til Sibirien i tiden efter den russiske revolution, hvor han jagter en guldskat, der tilhørte den sidste zar (’Corto Maltese i Sibirien’), og Venedig, hvor han kommer på sporet af en kostbar smaragd (’Legenden om Venedig’) - for bare at nævne et lille udpluk af hans bedrifter. Det er kendetegnende for Pratts historier at fakta og fiktion virtuost væves sammen. Pratt gør meget ud af den historiske sammenhæng, som hans figurer bevæger sig i, dvs. omkring 1. verdenskrig og i mellemkrigstiden. Derfor vrimler det med historiske og litterære referencer i en grad, som måske vil skræmme nogle læsere væk, men som er med til forankre Corto Malteses fantastiske eventyr i den virkelige verden. Dermed ikke sagt at Pratt holder sig til en ’realistisk’ fortællestil: drømme og visioner, mystiske profetier og hemmelige selskaber spiller en stor rolle i hans univers, og Corto Maltese udforsker næsten lige så ofte grænselandet mellem drøm og virkelighed, som han udforsker verdenshavene.

Corto Maltese


Selv er Corto Maltese ikke en typisk tegneseriehelt. En oplagt sammenligning er selvfølgelig Hergés Tintin, men Corto Maltese mangler helt Tintins ligefremme, renhjertede gåpåmod. Corto Maltese kæmper ikke i den gode sags tjeneste, men (som regel) kun for sig selv; han abonnerer ikke på et bestemt verdenssyn, men er skeptisk over for alle trossystemer og ideologier, lige så ubestemmelig i sine overbevisninger som han er rastløs i sin færden. Han er en ægte enspænder, som aldrig slår sig ned eller falder til ro. Blid det ene øjeblik, brutal det næste – heltemodig, opportunistisk, romantisk, kynisk, drømmende. Corto Maltese er svær at få greb om, og derfor bliver man heller aldrig færdig med ham. Jeg er i hvert fald ikke, selv efter at have læst alle historierne flere gange.   

Hugo Pratt - Corto Maltese


Corto Maltese-albummene er udkommet på dansk af flere omgange, men det er først med Forlaget Faraos Cigarers udgivelsesrække, der begyndte med ’Corto Maltese i Sibirien’ i 2004 (og ind til videre tæller tolv flotte bind), at vi nu langt om længe kan se frem til en samlet dansk oversættelse af alle Hugo Pratts historier om den eventyrlystne sømand. Siden Pratts død i 1995 har fans måttet nøjes med hans originale historier, men i 2015 blev serien genoptaget af makkerparret Huan Diaz Canales og Rubén Pellejero i det ret vellykkede album ’Under Midnatssolen’, som kom på dansk i 2016. Så selvom Corto Maltese efterhånden har en hel del år på bagen, venter der forhåbentligt masser af nye eventyr forude.    

Anbefalet af Søren Feldtfos Thomsen - juni 2017

 

Materialer